Cik Atenn Azlan//


JEMPUT BACA TIPS MAKEUP PERNIAGAAN INTERNET PRODUK KOSMETIK




Cik Atenn Azlan
31 tahun
Married
Shah Alam
Universiti Malaya











DIY Cake Pop (Projek Kahwin)



Aku rasa aku tidak pernah mendengar lagi sesiapa yang mengucapkan kata ' Saya tidak suka pop kek'. Oleh itu mengapa ada sesetengah memerlukan 'cake pop' untuk menjadikan parti lebih sempurna atau sebagai makanan tambahan yang indah di atas meja sebagai pencuci mulut!

Dan berita baik, cake pop ini boleh bertahan sehingga 2 minggu di dalam peti sejuk! Jadi korang tidak ada sebab untuk tertekan melakukan persediaan membuat cake pop pada saat-saat akhir. Ianya boleh disiapkan terlebih dan simpan di dalam perti sahaja. Aku tidak boleh berjanji bahawa korang tidak akan makan sebelum tibanya tarikh majlis korang .

Barang-barang yang korang perlu adalah:

♥ Cake mix  (Vanilla*) ♥ Cake frosting ♥ Cake pop sticks   ♥ White/ milk / dark chocolate




Step 1: Bakar cake mix korang seperti arahan di atas.



Step 2: Setelah kek dibakar, keluarkannya dari ketuhar dan biarkan sejuk. Kemudian gosok kepingan kek sehingga kek itu hancur! Kadang-kadang bahagian luar kek agak keras jadi korang boleh memotong kek menjadi hancur kerana adakalanya ia cukup sukar untuk hancur.



Step 3: Tambah beberapa sudu frosting dan gaulkan bersama. Biarkan sebati. Jangan terlalu lembap atau moist takut nanti tidak menjadi.



Step 4: Kita boleh mula menggetel adunan tersebut  dan letakkan di kedua-dua dulang atau pinggan yang dipenuhi dengan kertas baking . Pilih saiz yang korang inginkan. Sebaik-baiknya biar kecil-kecil saja. Masukkan 'bola' korang ke dalam peti sejuk selama 15 minit.



Step 5: Sementara menunggu adunan di dalam peti, korang boleh mula cairkan coklat.




Step 6: Keluarkan 'bola' korang dari peti sejuk dan boleh mula untuk jadikan mereka sebagai cake pop.



Step 7: Next, lakukan ini.



Step 8: Celupkan cake pop korang ke dalam coklat cair dengan berhati-hati dan biarkan coklat mengelilingi keseluruhan bola. Jangan gerakkan cake pop terlalu kerap di dalam coklat. Risau nanti cake pop akan menjadi longgar dan korang mungkin akan kehilangan cake pop di dalam coklat cair nanti.



Step 9: Angkat cake pop dari coklat cair.



Step 10: Decorate mengikut kreativiti korang



Ini perkara paling failed untuk persediaan cake pop.



Step 11: Lakukan ini!

Semoga berjaya!