Cik Atenn Azlan//


JEMPUT BACA TIPS MAKEUP PERNIAGAAN INTERNET PRODUK KOSMETIK




Cik Atenn Azlan
31 tahun
Married
Shah Alam
Universiti Malaya











Idea Doorgift Kahwin Dari IKEA

Assalamualaikum

Disebabkan aku dah janji dengan korang semua nak bagi suntikan idea baru berkaitan doorgift kahwin ni, so aku tetap kena tunaikan demi korang yang tersayang. Ecece. Dulu masa aku kahwin, ada la aku usha usha pasal doorgift ni, tapi disebabkan dulu aku ni takde sumber kewangan yang kukuh, so aku buat ala kadar je. Aku buat doorgift sendiri, aku beli paper bag yang brown yang orang taruk pisang goreng cheese tu, pastu aku tampal sticker yang aku sendiri create entah pape, pastu aku sendiri yang gunting reben, buat reben sendiri dan tampal kat paper bag. Aku buat sikit sikit. Aku beli paper bag sebelum 4 bulan aku nak kahwin. Aku buat sikit sikit, asal ada mood rajin datang je, aku mula la menggunting sticker, tampal sticker dalam 50 pieces dalam masa seminggu. Haha punya la aku malas gila. Bila aku rajin banyak, aku mula la create reben siap siap. Nanti kalau rajin tu datang lagi, aku boleh terus tampal reben tu.

Dulu aku duk rumah sewa dengan kengkawan, nak buat barang kahwin pon terhad wei. Macam susah nak dapat mood kahwin ni, lain la kalau ada mak kat sebelah. Alhamdulilah, sepanjang aku duk siapkan doorgift aku haritu, walaupun member aku ni takde la nak membantu sangat, kalau bantu pun sebab aku yang paksa dorang, yang paksa pulak jenis buat reben 4,5 ketul terus cabut lari bagi alasan pakwe call, atleast dorang tak kacau kerja aku. Haha.

Ada beberapa item yang ada kat Ikea yang korang boleh jadi doorgift, dan ini sangat ohsem !

RUSCH Jam dinding IKEA
RUSCH Jam dinding IKEA
Jam ni berharga RM2.50. Murah gila kan? Dan aku perasan ramai gila yang borong jam ni untuk dijadikan sebagai doorgift. Sampai 3,4 troli. Tapi limit dia hanya 6 item untuk sorang customer sahaja. Kalau korang nak borong jam ni, korang kena ajak mak ayah, abang akak, adik, bakal mak pak mertua, bakal laki korang sendiri, jiran rumah sebelah, member member, housemate, classmate, kawan facebook datang beratur secara berjemaah kat kaunter Ikea. Tapi kalau korang terlajak rajin sangat, korang boleh beratur berulang kali sampai koma tak sedarkan diri. Macam aku ni jenis cashier yang baik hati sesangat, aku tak limitkan pembelian jam ni. Kadang aku buat sampai 100 jam. Kesian weii, penat pakcik makcik nak beratur banyak kali. Aku boleh buat selagi supervisor aku takde kat area kaunter aku. Haha. Peduli laa. Bukan kata dorang tak bayar, dorang bayar, cuma terlebih limit je sikit. Aku ni bukan jenis nak ikut 'rule' sangat. Selagi benda tu tak berdosa dan tak harem, lantak pi laaa. Memang orang tahu aku ni jenis liat sikit nak follow peraturan dan aku insan paling takde disiplin sangat.

So, aku recommended kan jam ni untuk dijadikan sebagai doorgift. Jam ni banyak kegunaannya. Eh takkan nak aku jugak yang terangkan satu per satu pasal keistimewaan jam bagi manusia di muka bumi ni? Korang jangan buat lawak boleh tak. Hmm.

Keduanyaaaaaa :


RAJTAN Balang rempah IKEA Terdapat bahagian yang lut sinar; memudahkan untuk mencari apa yang hendak dicari, tidak kira di mana balang di letakkan.
RAJTAN Balang rempah IKEA Terdapat bahagian yang lut sinar; memudahkan untuk mencari apa yang hendak dicari, tidak kira di mana balang di letakkan.
RAJTAN Balang rempah IKEA Terdapat bahagian yang lut sinar; memudahkan untuk mencari apa yang hendak dicari, tidak kira di mana balang di letakkan.
Keduanya is balang rempah ratus ni. Aku pernah perasan ada pengantin tu bagi doorgift dalam balang ni. Dorang letak gula gula, then tampal sticker dengan reben kat depan balang. Memang ohsem gila. Masa mula mula aku dapat bendealah ni, aku teruja jugak la kan. Time tu aku pergi majlis kahwin kawan suami aku. Time tu aku tak bertunang pun lagi. Masih kawan kawan biasa, tapi dia dah berani duk perkenalkan aku kat kawan kawan dia cakap aku ni awek dia. Aku pergi beramai ramai, semuanya lelaki. Disebabkan semuanya lelaki dan lelaki ni otak dia mana kreatif sangat dan mana nak nampak function bendealah ni macamana di masa hadapan, maka aku mitak izinlah nak kaut semuanya biar jadi hak milik aku sorang. Korang tahu aku buat apa? Aku jadikan balang ni sebagai balang garam, ajinomoto, serbuk kunyit, serbuk kari dan also on. Nampak tak function dia? Berguna jugak untuk seisi keluarga.

Harga berapa? RM4.90 untuk 4 unit. Murah kan?





Ketiganyaaaaa....






Kalau korang rasa korang ni manusia paling sweet ngalahkan cerita Hati Perempuan yang korang duk hebohkan yang memenuhi kat wall aku tepat pukul 7 malam tu, korang hadiahkan bunga comel tak hengat dunia ni sebagai doorgift perkahwinan korang. Aku rasa untuk member-member terdekat memang relevan gila idea ni. Semua perempuan sukakan bunga dan mereka akan teruja dan terus 'lemme take a selfie' dengan bunga ni terus mention facebook dan insta korang dan buat caption 'how sweet lah my bestfriend forevermore and moreeeee' sambil guna icon muka terharu gila air mata meleleh.

Harga? RM1.90 sahaja wahai diknon ku sayang sekalian alam.

Keempat.....


REKO Gelas IKEA Boleh disusun bertingkat di dalam satu dengan yang lain untuk menjimatkan ruang di dalam kabinet bila tidak digunakan.
REKO Gelas IKEA Boleh disusun bertingkat di dalam satu dengan yang lain untuk menjimatkan ruang di dalam kabinet bila tidak digunakan.

Nahhhh. Ni jimat gila diknon oiiii. Why bother, why bother, why bother. Harga RM3.50 untuk 6 unit. Korang bayangkan dengan harga RM3.50 ni korang boleh hadiahkan kepada 6 orang tetamu. So ohsem lah! Alaaa, takkan aku nak ajar satu satu kot. Korang tampal la sticker atau reben ke, then letak something apa yang boleh dikunyah dalam tu. Salah satunya, popcorn. Haaa. Korang letak popcorn, korang amik plastik then ikat dari atas dengan reben. Buat macam pocong. Meletop letop la doorgift korang. Top top meletop ke tidak, meletop ke tidak?


Kalau korang memang jenis kreatif dari kecik lagi, korang boleh lukiskan apa apa pun kat gelas ni. Lukis kereta ke, harimau ke, Obama ke, tak kisahlah apa jenis lukisan sekalipun. Asalkan comel dan menarik :)


Salam sayang, aten :)